کدام تلویزیون را بخریم؟ اولد G1 یا A90J ؟؟؟

زهرا آقاخانینویسنده: زهرا آقاخانی
بازدید: 774 بازدید
مقایسه تلویزیون G1 با A90J

امسال شاهد رقابت سخت تولیدکننده‌های تلویزیون در زمینه به‌‌کارگیری قابلیت‌ها و امکانات مختلف در تلویزیون‌ها بودیم؛ سونی و ال جی نیز به عنوان سردمداران این حوزه با عرضه‌ی اولدهای خود از این قاعده مستثنی نبوده به همین دلیل تصمیم بر آن شد تا در این مطلب، اولد G1 ال جی و A90J سونی را که هر دو به نوعی جزو محصولات رده‌بالا و پرچمدار 4k در سال 2021 محسوب می‌شوند در کنار هم قرار دهیم. در ادامه ابتدا نگاهی به طراحی آن‌ها خواهیم داشت، سپس به بررسی سخت افزار نهفته در زیر قاب تلویزیون‌ها اشاره می‌کنیم و در انتهای مقایسه تلویزیون G1 با A90J، خواهید فهمید که کدام تلویزیون کیفیت تصویر و صدای بهتری را ارائه می‌کند.

مقایسه تلویزیون اولد G1 با A90J

طراحی در تلویزیون G1 با A90J

مقایسه تلویزیون G1 با A90J

تلویزیون ال جی G1 عضوی از تلویزیون‌های سری گالری ال جی به حساب می‌آید که هم در ظاهر و هم در باطن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هرچند ضخامت این تلویزیون انتظار ما را همانند سایر اولدها برآورده نکند، اما قاب پشتی آن طراحی یکپارچه‌ای دارد و براکت مخصوص نصب آن روی دیوار، که توسط سازنده در داخل جعبه تلویزیون قرار گرفته، کمک می‌کند تا حس خوبی را به کاربر پس از نصب القا کند. پایه گالـری یکی از اقلامی است که شما می‌توانید به صورت جداگانه نسبت به خرید آن اقدام کنید تا G1 را در وسط هال یا پذیرایی خود بدون نیاز به براکت یا میز تلویزیون قرار دهید. بدون شک این پایه‌ها جلوه‌ای بی نظیر به محیط خواهند بخشید. وجود یک برآمدگی در پایین قاب پشتی A90J، باعث به وجود آمدن فضای خالی زیادی در پشت تلویزیون هنگام نصب روی دیوار می‌شود که تا حدی از زیبایی آن می‌کاهد. به همین دلیل می‌توان اذعان کرد که G1 روی دیوار ظاهر خیلی بهتری نسبت به A90J دارد.

اما در حالی که تلویزیون ال جی روی دیوار چشم‌نوازتر به نظر می‌رسد، این تلویزیون سونی A90J است که با قرارگیری روی یک میز تلویزیون ظاهر زیباتری دارد. اگر تصمیم دارید از ساندبار به عنوان سیستم صوتی تلویزیون خود استفاده کنید، به لطف فضای کافی که بین دو پایه تلویزیون A90J وجود دارد، ساندبار به خوبی روی میز تلویزیون شما جای خواهد گرفت. اما اگر نمی‌خواهید از ساندبار استفاده کنید، پایه‌های این تلویزیون دارای حالات مختلفی بوده که بسته به نیاز شما، تغییر جهت پیدا می‌کنند.

در سمتی دیگر اگر نمی‌خواهید G1 را روی دیوار نصب کنید، می‌توانید پایه رومیزی تنظیم شونده که ال جی جدا از خود تلویزیون با قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‌رساند را تهیه کنید. با استفاده از این پایه زمینی که تلویزیون مثل یک بوم نقاشی روی آن قرار می‌گیرد، راهی برای پنهان کردن کابل‌ها در زیر پایه وجود ندارد و البته قادر به استفاده از ساندبار نخواهید بود.

رابط کاربری در تلویزیون G1 با A90J

کدام تلویزیون را بخریم؟ اولد G1 یا A90J ؟؟؟

منظور ما از رابط کاربری نه تنها سیستم عامل نصب شده روی این دو تلویزیون، بلکه همه‌ی منوها و تنظیماتی است که کاربر، هنگام راه اندازی و تنظیم تلویزیون با آن‌ها در ارتباط خواهد بود. ال جی به تازگی تغییرات گسترده‌ای را روی سیستم عامل webOS ایجاد کرده که باعث بهبود عملکرد آن شده است. به عنوان مثال تم تیره را به آن اضافه کرده که مطالعه کردن و وبگردی با تلویزیون را تا حدی راحت‌تر کرده، ناوبری در بین منوها آسان‌تر شده تا در نهایت کاربر حس بهتری نسبت به تلویزیون داشته باشد. اولد G1 از دستیارهای صوتی Alexa و Google Assistant نیز بهره می‌برد. علاوه بر این خودش هم از یک دستیار مجازی داخلی به نام .A.I استفاده می‌کند که به شما می‌گوید چه بازیگری در صحنه‌ای از فیلمی که در حال مشاهده هستید حضور دارد و آن فیلم در کجا ضبط شده است؛ در عمل می‌توان گفت این دستیار خیلی پیشرفته‌تر از آن چیزی است که تصورش را خواهید کرد.

تلویزیون

در سمتی دیگر سونی از سیستم عامل Google TV استفاده می‌کند. هرچه بیشتر از این سیستم عامل استفاده کنید، بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شوید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به فیلم و سریال‌های پیشنهادی اهمیت می‌دهید، گوگل تی وی با یک موتور پیشنهاد دهنده جدید و بهتر از گذشته، می‌تواند محتوای بهتری را برای مشاهده، به شما پیشنهاد دهد. و البته اگر مثل تلویزیون ال جی می‌خواهید با صدای خود تلویزیون‌تان را کنترل کنید هم می‌توانید از دستیار صوتی Google Assistant استفاده کنید.

بخوانید
مقایسه دو تلویزیون سونی X9500H با X9000H

یکی از بخش‌های غیر هوشمند که در تلویزیون‌ها اهمیت زیادی دارد، بخش تنظیمات و سایر منوهایی است که کاربر در طول استفاده از تلویزیون با آن‌ها سر و کار دارد. در مقایسه تلویزیون G1 با A90J این تلویزیون ال جی است که تنظیمات بیشتر و مفیدتری را ارائه می‌کند. به طور مثال می‌توان به یک داشبورد مخصوص بازی به نام Gaming Optimizer اشاره کرد که برای علاقمندان به بازی بسیار کاربردی خواهد بود. البته وجود گزینه‌های بیشتر یعنی شما باید زمان بیشتری را صرف پیمایش در منوها کنید تا تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید؛ اما اگر کاربر حرفه‌ای باشید، هیچ مشکلی وجود ندارد.

اما علی‌رغم تنظیمات کمتر، تلویزیون سونی A90J تعامل بیشتری با کاربران برقرار می‌کند و منوهای آن پیچیدگی کمتری دارد. علاوه بر این در کنار هر یک از گزینه‌های تنظیمات، یک فیلد مخصوص برای ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون آن بخش وجود دارد که برای راهنمایی هر چه بهتر کاربر، در بعضی موارد از تصاویر آموزشی نیز در آن استفاده شده تا درک بهتری از تغییرات در آن گزینه را به شما منتقل کند. از طرفی پاسخگویی این سیستم نیز بیشتر است و به محض فشار دادن یک دکمه روی ریموت کنترل یا اعمال یک تنظیم، فوراً می‌توانید نتیجه‌ی آن را مشاهده کنید.

بخش فنی و سخت افزار در تلویزیون G1 با A90J

در این بخش از مقایسه تلویزیون G1 با A90J در مورد پنل نمایشگر و پردازنده آن‌ها صحبت خواهیم کرد. شاید کلمات خیلی فنی برای کاربران جذابیتی نداشته باشد، اما این دو، مشخصه‌های خیلی مهمی در ارتباط با کیفیت تصویر و میزان روشنایی تلویزیون‌ها هستند. تلویزیون ال جی G1 از پنل جدیدی به نام OLED Evo استفاده می‌کند که به معنای «اولد تکامل یافته» است. این پنل جدید به گونه‌ای طراحی شده تا پیکسل‌های قرمز و آبی غنی‌تر و ساختار پیکسل سبز دقیق‌تری را ایجاد کند که کمی از رنگ زرد فاصله دارد. در مجموع این پنل رنگ دقیق‌تر و روشن‌تری را به نمایش می‌گذارد. پشت این تلویزیون به پردازنده Alpha 9 Gen 4 که می‌تواند توان و نیروی لازم برای پنل جدید OLED Evo را فراهم کند، گرم است. این دو فاکتور باعث شده‌اند تا ال جی نام اولد تکامل یافته را برای این پنل انتخاب کند.

اما رویکرد سونی کمی متفاوت است. به نظر می‌رسد سونی هم مثل ال جی از یک پنل پیشرفته استفاده کرده باشد، اما هنوز جزئیات زیادی از این پنل در دست نیست. حداقل این را می‌دانیم که سونی با اضافه کردن یک هیت سینک (گرماگیر) به ساختار پنل اولد تلویزیون خود، در دفع گرما از بدنه بهتر از ال جی عمل می‌کند. ضمن اینکه در بخش پردازنده A90J نیز پردازنده جدید و توانمند Bravia XR Cognitive حضور دارد که جهت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد سری Bravia XR می‌توانید در اینجا کلیک کنید.

کیفیت صدا در تلویزیون G1 با A90J

کدام تلویزیون را بخریم؟ اولد G1 یا A90J ؟؟؟

بسیاری از کاربران علاقه‌ای به استفاده از یک سیستم صوتی جداگانه مثل ساندبار را ندارند؛ بنابراین برای آن‌ها توان اسپیکرهای تلویزیون از اهمیت بالایی برخودار است. خوشبختانه اسپیکر هر دو مدل از کیفیت صوتی خوبی برخوردارند. علی‌رغم نازک‌تر بودن،‌ اسپیکرهای تلویزیون G1 بیس بسیار مناسبی را ایجاد می‌کنند. این حجم بیس بیشتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید و باعث می‌شود شنیدن دیالوگ‌های یک فیلم هرگز برای شما مشکل‌ساز نباشد.

این اسپیکرها ظرفیت تولید تریبل خوبی هم دارند تا صدا بیش از اندازه خشن نشود. تنها موردی که در مورد آن مطمئن نیستیم، پردازش هوش مصنوعی AI Pro Sound LG برای ایجاد جلوه‌های فراگیر مجازی است که تصور می‌کنیم نمی‌تواند به اندازه مدل واقعی جلوه‌های فراگیر مفید باشد. برای داشتن بهترین کیفیت صوتی در G1، شما می‌توانید از حالت استاندارد صدا به همراه اعمال برخی تنظیمات استفاده کنید.

در مقایسه تلویزیون G1 با A90J می‌توان به آسانی به این نتیجه رسید که اولد سونی از کیفیت صدای بهتری برخوردار است. به لطف مبدل‌های نصب شده در قسمت پشتی این تلویزیون، صفحه نمایش آن به یک اسپیکر جذاب مجهز است که یک سیستم ساب ووفر و توان پردازش صوتی بالا را نیز باید به این اضافه کرد که همگی باعث می‌شوند اسپیکرهای تلویزیون A90J عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. بیس قوی، موقعیت دقیق صدا روی صفحه و جلوه‌های فراگیر مجازی باعث شده‌اند صدایی که از تلویزیون سونی A90J می‌شنوید، فوق‌العاده باشد.

بخوانید
همه آنچه در مورد تلویزیون هوشمند باید بدانید

 مقایسه کیفیت تصویر در تلویزیون G1 با A90J

کیفیت تصویر، جزو مواردی است که سازندگان ادعا دارند با استفاده از پنل‌های اولد توسعه یافته در آن تغییرات بزرگی ایجاد کرده‌اند. با قرار دادن تلویزیون ال جی روی حالت Cinema، برای محتوای SDR حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت و برای محتوای HDR حداکثر روشنایی ۸۶۰ نیت را دریافت خواهید کرد. در حالت Vivid نیز حداکثر روشنایی محتوای SDR حدود ۸۶۰ نیت و حداکثر روشنایی محتوای HDR نزدیک به ۹۰۰ نیت تخمین زده می‌شود. آمار و ارقام را که کنار بگذاریم، متوجه روشنایی به مراتب بیشتر G1 نسبت به نسل‌های پیشین تلویزیون‌های اولد ال جی خواهید شد.

بررسی تلویزیون A90J در حالت تصویر سفارشی، نشانگر دریافت روشنایی ۳۶۰ نیت با پخش محتوای SDR و ۸۰۰ نیت با پخش محتوای HDR است. در حالی که این روشنایی در حالت تصویر Vivid به ۱۳۰۰ نیت هم می‌رسد. بنابراین تا زمانی که از حالت Vivid استفاده نکنید، روشنایی تصویر تلویزیون ال جی کمی بهتر است؛ اما تلویزیون سونی در حالت Vivid عملکرد فوق‌العاده خود را نشان می‌دهد. به طور کلی هر دو تلویزیون عملکرد عالی دارند و هر کدام در یک بخش توانمند ظاهر می‌شوند.

گیمینگ

این نسل جدید از تلویزیون‌ها با ورودی‌های HDMI 2.1 این امکان را برای گیمرها فراهم می‌کنند تا از تمام ظرفیت کنسول‌های بازی خود استفاده کنند. تلویزیون ال جی G1 دارای چهار ورودی HDMI 2.1 بوده یعنی می‌تواند بازی‌ها را با کیفیت تصویر 4K و نرخ فریم 120هرتز در حالت HDR و (VRR) به تصویر بکشد. ضمن اینکه گیمرهایی که از PC استفاده می‌کنند هم می‌توانند از دو فناوری G-Sync و FreeSync در این تلویزیون بهره‌مند شوند. ال جی یک داشبورد مخصوص گیمرها به نام Gaming Optimizer را هم در دسترس شما قرار می‌دهد که به شما امکان کاهش تأخیر در ورودی و افزایش سطح رنگ مشکی در صحنه‌های تاریک بازی‌ها را می‌دهد تا هیچ دشمنی از دست شما در امان نباشد.

در آن سمت، تلویزیون سونی A90J هم گزینه عالی برای گیمینگ به حساب می‌آید، اما شاید نسبت به تلویزیون ال جی محدودیت‌های اندکی در این زمینه داشته باشد. به طور مثال وجود دو پورت HDMI2.1 باعث می‌شود تا فقط دو ورودی برای نمایش بازی با وضوح 4K و سرعت رفرش 120 هرتز در اختیار داشته باشید که فقط یکی از eARC پشتیبانی می‌کند. مورد بعدی این است که قابلیت نرخ تازه‌سازی متغیر یا همان VRR در حال حاضر در این مدل پشتیبانی نمی‌شود و سونی اذعان کرده قصد دارد همانند مدل X9000H این قابلیت را در قالب یک آپدیت در آن فعال کند. با تمام این تفاسیر شما می‌توانید کنسول بازی PS5 یا Xbox Series X خود را به A90J وصل کنید و بازی‌های ۱۲۰ هرتزی را بسیار روان و بدون هیچگونه مشکلی اجرا کنید که این مورد در تست گیمینگ A90J به وضوح قابل درک است.

G1 ال جی یا A90J سونی؟

این که در مقایسه تلویزیون G1 با A90J کدام گزینه بهتری است، تا حدی به نوع نیاز شما بستگی دارد. آیـا به اسپیکرهای قدرتمندتری نیاز دارید؟ تنظیمات بیشتر تلویزیون برای شما در اولویت قرار دارد یا به دنبال بهترین تلویزیون گیمینگ برای وصل کردن کنسول بازی خود هستید؟

در مجموع می‌توان اولد ال جی G1 را گزینه هوشمندتری برای خرید دانست؛ دلیل این انتخاب به قیمت پایین‌تر آن نسبت به تلویزیون سونی و عملکرد فوق‌العاده‌ در نمایش تصاویر و گیمینگ خلاصه کرد. البته نمی‌توانیم به راحتی از کنار تلویزیون سونی A90J عبور کنیم. این اولد سونی نیز انتخاب ایده‌آل‌تری برای کاربرانی است که صدای باکیفیت‌‌تری از تلویزیون خود می‌خواهند و عاشق یک برند با اصالت ژاپنی هستند. به هر حال خرید هر کدام از این پرچمدارهای 2021 می‌تواند نویدبخش یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

منبع: زومیلو

معرفی ۳ مدل باکیفیت دوربین فیلم برداری مخصوص خودرو

بررسی تخصصی ساندبار سامسونگ مدل HW-K590

تلویزیون

دسته بندی راهنمای خرید تلویزیون
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
مبلغ نهایی:
55,500,000 تومان
ورود به سایت