تماشای محتوای با کیفیت از تلویزیون بدون کاهش نور محیط

هادی پژهاننویسنده: هادی پژهان
بازدید: 458 بازدید
تماشای محتوای با کیفیت از تلویزیون بدون کاهش نور محیط

همه ما بارها این مشکل را داشته‌ایم که برای تماشای محتوای با کیفیت از تلویزیون و یا یک فیلم جذاب باید نور محیط را کم کرد تا حداکثر کیفیت رنگ و تصویر به نمایش درآید. در این میان فناوری‌های مختلفی برای رفع این مشکل ارائه شده‌اند اما شاید بهترین راهکار فناوری Ultra Black شرکت سامسونگ باشد که از چشمان پروانه الهام گرفته تا بهترین کیفیت تصویر را به کاربر نشان دهد.

بنابر آماری که یک تحقیق میدانی توسط موسسه GFK Omnibus در سال گذشته انجام داده است در حدود 85 درصد کاربران تنها در اتاق نشیمن منزل خود به تماشای تلویزیون می‌پردازند. این بدان معناست که 85 درصد کاربران به هیچ عنوان نمی‌توانند کیفیت بالایی از محتوای به نمایش درآمده روی تلویزیون خود ببینند!

ممکن است از خودتان بپرسید که دلیل این ادعا چیست؟ با یک مثال این موضوع را مشخص می‌کنیم. می‌توانید در هنگام شب نور چراغ‌هایی که در اتاق نشیمن شما وجود دارد را به حداکثر رسانده و تلویزیون خود را روشن کنید و تلویزیون تماشا کنید. بعد از چند دقیقه تمامی آن چراغ‌ها را خاموش کنید به طوری که تنها نور موجود در محیط ناشی از تصویر تلویزیون باشد. مشاهده می‌کنید بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه (برای باز شدن مردمک چشم و تنظیم شدن با نور محیط) کیفیت رنگ‌ها و کنتراست تصویر آن چیزی می‌شود که در واقع باید باشد.

از سوی دیگر همیشه نمی‌توان نور محیط را کم کرد و یا حتی پرده‌های پنجره‌ها را کشید تا نور محیط کم شود. در این حالت یک پیشنهاد این است که نور زمینه نمایشگر یا تلویزیون زیاد شود.

سامسونگ با معرفی تلویزیون‌های کوانتوم دات در سال 2016 و رساندن نور زمینه تلویزیون‌های SUHD خود به بیش از 1000 نیت تا مقدار زیادی این مورد را بهبود بخشید ولی این مورد به تنهایی برای فائق آمدن بر مشکل کاهش کیفیت تصویر در نور محیط زیاد کافی نیست.

بخوانید
بررسی تأثیر کاکتوس بر کاهش امواج مغناطیسی مودم وای فای

به عبارت دیگر ما در کم کردن نور محیط و یا افزایش نور زمینه تلویزیون همواره محدودیت‌هایی داریم که نمی‌شود به صورت کامل آنها را از میان برد.

مثال فوق را در هنگامی که با گوشی و یا تبلت خود کار می‌کنیم نیز می‌توانیم درک کنیم. همه ما وقتی در محیط خارجی و در طول روز از دستگاه همراه خود استفاده می‌کنیم نیاز داریم تا نور زمینه نمایشگر را افزایش دهیم تا تصاویر واضح‌تر و خواناتر جلوه کنند. به همین خاطر است که تقریباً همه گوشی‌‌ها با حالت خودکار تنظیم روشنایی، شدت نور زمینه را افزایش می‌دهند تا تصاویر در داخل نمایشگر واضح و خوانا شوند. اما همانطور که گفتیم این مورد نیز باز مشمول محدودیت‌های زیادی است.

در مقاله امروز مجله اینترنتی دلفینیا قصد داریم در مورد تماشای محتوای با کیفیت از تلویزیون بدون کاهش نور محیط با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید تلویزیون

فناوری Ultra Black

بسیاری از مشکلاتی که انسان با آنها روبرو می‌شود سال‌ها پیش و با تکامل حیات روی کره زمین حل شده‌اند. به بیان دیگر، طبیعت و موجودات زنده بسیاری از مشکلاتی که ما به دنبال آن هستیم را به راحتی پاسخ گفته‌اند و اگر ما نیز از این راه‌حل‌ها استفاده کنیم می‌توانیم بهینه‌ترین و بهترین راهکارها را برای مشکلات خود داشته باشیم.

اگر دید خود را کمی دقیق‌تر کنیم مشخص می‌شود که علت کاهش کیفیت با افزایش نور محیط، افزایش نور بازتاب شده از سطح نمایشگر یا تلویزیون به چشمان ماست. در واقع اگر نوری که از نمایشگر می‌آید بیشتر نور پشت پنل باشد، کیفیت تصویر دستخوش تغییر نمی‌شود و مشکل اصلی زمانی ایجاد خواهد شد که نور محیط توسط پنل، بازتاب شده و به چشمان ما برسد.

بخوانید
خصوصیات یک میکروفن خوب برای برگزاری کلاسهای آنلاین

در این رابطه شرکت سامسونگ برای حل مشکل عدم نمایش صحیح رنگ‌ها به دلیل نور زیاد محیط، راهکاری مانند آنچه ساختار چشم یک پروانه دارد را مد نظر قرار داده است. چشم حشراتی مانند پروانه‌ها ساختار جالبی دارد که با ناهمواری‌های میکروسکوپی خود هنگامی که نور به صورت مستقیم به آنها بتابد با کاهش شدت نور به دلیل انعکاس چندین باره آن، میزان شدت نور وارده به گیرنده‌های داخل چشم را کاهش داده و در این صورت، چشم حشره می‌تواند همواره نور تنظیم شده‌ای از محیط را دریافت کند.

در فناوری Ultra Black نیز سامسونگ این راهکار را به صورت معکوس پیاده کرده و تلویزیون‌هایی که با استفاده از آن ساخته می‌شوند را با پنلی متشکل از پستی و بلندی‌های میکروسکوپی طراحی کرده تا از شدت نورهای محیطی و بازتاب آنها به چشم کاربر کاسته شود.

با استفاده از این دیدگاه ساده سامسونگ، دیگر نیازی نیست تا برای تماشای تلویزیون با کیفیت مناسب نور محیط را تا حد ممکن کم کنید و یا نور زمینه نمایشگر را بیش از حد زیاد کنید چرا که توسط Ultra Black بازتاب نورهای جانبی از سطح پنل به حداقل خود رسیده و در این حالت نوری که با نگاه کردن به تلویزیون به چشم ما می‌رسد بیش از منبع داخلی یعنی خود تلویزیون است.

در این مطلب از دلفینیا مگ تلاش کردیم تا با بیانی ساده به تشریح فناوری Ultra Black سامسونگ بپردازیم. این فناوری در تلویزیون‌های QLED سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است و باعث افزایش کیفیت تصویر و تجربه کاربری آنها می‌شود.

دسته بندی تکنولوژی های صدا و تصویر مجله تکنولوژی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
مبلغ نهایی:
109,700,000 تومان
ورود به سایت