پزشکانی به نام ساعتهای هوشمند ؛ داستانهایی واقعی از نجات انسانها

هادی پژهاننویسنده: هادی پژهان
بازدید: 561 بازدید
پزشکانی به نام ساعتهای هوشمند ؛ داستانهایی واقعی از نجات انسانها

از زمان پیدایش ساعتهای هوشمند در اوایل دهه 2010 این گچت‌های پوشیدنی‌های پیشرفت‌های بسیاری را به خود دیده‌اند. با افزایش محبوبیت ساعت‌های هوشمند، تنوع و تعداد آن‌ها نیز به طرز روز افزونی افزایش یافت و کم کم رد پای غول‌های فناوری و پیشتازان تولید گوشی‌های هوشمند نیز به این عرصه باز شد. همین مسئله باعث شد تا پیشرفت کاربردی ساعت‌های هوشمند سرعت گرفته و تمرکز بر روی مزایای این پوشیدنی هوشمند و همیشه در دسترس افزایش یابد.

ساعت‌های هوشمند توانایی‌ها و امکانات مفیدی از قبیل مدیریت اعلان‌ها و ردیابی تناسب اندام و سلامتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. با این حال آخرین نسخه از این پوشیدنی‌های هوشمند توانایی‌های بسیار بالایی نسبت به نسخه‌های قدیمی و اولیه خود دارند. با پیشرفت‌های حاصل شده در امر ردیابی سلامت و تناسب اندام توسط ساعت‌های هوشمند، این دستگاه‌ها می‌توانند به معنای واقعی کلمه ناجی زندگی کاربران خود باشند. هرچند که در نگاه اول ممکن است بیان این عبارت نوعی اغراق و مبالغه به نظر آید، اما در ادامه در دلفینیا مگ با ارائه مثال‌هایی از جهان واقعی به شما نشان خواهیم داد که چگونه یک ساعت هوشمند توانایی نجات جان یک انسان را دارد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

ساعتهای هوشمند هر لحظه در حال سنجش معیارهای سلامتی شما هستند

ویژگی ردیابی سلامت ساعتهای هوشمند هر لحظه در حال سنجش معیارهای مختلف سلامتی کاربران خود هستند. به عبارت دیگر امروزه با خرید ساعت هوشمند، یک پرستار اختصاصی را برای ردیابی و پیگیری سلامت عمومی خود به خدمت خواهید گرفت. ساعت‌های هوشمند با سنجش معیارهایی چون میزان فشار خون، میزان ضربان و تپش قلب، مقدار تحرک انجام گرفته در طول روز، میزان و کیفیت خواب و همچنین برخی دیگر از معیارهای عمومی سلامتی، پرونده‌ای از وضعیت عمومی جسمانی شما را در خود ذخیره می‌کنند.

اگر به یک دهه اخیر بازگردید، برای سنجش ضربان قلب خود نیازمند دستگاه‌های بزرگ و هزینه‌بر خواهید بود. اما امروزه وسایل پوشیدنی کوچک و دل‌فریب این مسئله را حل کرده‌اند. ساعت‌های هوشمند جدید از جمله ساعت‌های هوشمند سامسونگ و اپل، مجهز به یک ویژگی هستند که در صورت عدم عملکرد صحیح ضربان قلب و سایر علائم حیاتی، به سرعت و از طریق ارسال نوتیفیکیشن این موضوع را به کاربر خود اطلاع می‌دهند. در چند سال گذشته همین سبک از اطلاع‌رسانی توسط این گجت‌های پوشیدنی چندین کاربر را از چنگال مرگ رها ساخته است. در ادامه به بررسی برخی از تجربیات افرادی که زندگی خود را مدیون ساعت هوشمند خود هستند، می‌پردازیم.

خرید ساعت هوشمند

ساعتهای هوشمند : فرشتگان نجات‌بخش زندگی کاربران

پرونده اول: دیانا رکتنوالد (Deanna Recktenwald)

در ماه آپریل سال 2018 کاربری به نام دیانا رکتنوالد 18 ساله نوتیفیکیشن جدید و عجیبی را از اپل واچ سری 2 خود دریافت کرد. در این نوتیفیکیشن از دیانا خواسته شده بود تا هرچه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد. پس از نمایش این اعلان، دیانا متوجه شد که صفحه نمایش ساعت ضربان قلب او در حالت استراحت را 190 ضربه در دقیقه اعلام می‌کند. این در حالی است که طبق استانداردهای پزشکی ضربان قلب یک فرد 18 ساله در حالت استراحت باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد.

بعدها دیانا در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که در هنگام دریافت این اعلان، هچگونه علائمی از وجود بیماری در خود نمی‌دید. با این حال پس از دریافت این هشدار از جانب ساعت هوشمند، وی به سرعت به همراه مادرش راهی بیمارستان شد. با بررسی‌های صورت گرفته پزشکان به این نتیجه رسیدند که دیانا به یک نارسایی کلیوی دچار شده است. استیسی رکتنوالد در گفت‌و‌گو با مجله USA TODAY چنین گفت: «بدون وجود این ساعت ممکن بود فرزندم جان خود را از دست بدهد. این بیماری هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌داد. درنتیجه ممکن بود یک روز هنگامی که دیانا از مدرسه باز می‌گردد، به خواب رفته و دیگر هیچگاه بیدار نمی‌شد.»

پرونده دوم: مایکل گلن (Michael Glenn)

مایکل گلن اهل یوتا و یک فرد 34 ساله است. وی از ردیاب سلامت فیت‌بیت (Fitbit) استفاده می‌کند. به گفته مایکل هدف او از خرید ساعتهای هوشمند محاسبه میزان کالری مصرفی در طول روز و نظارت بر عادات غذایی خود بود. در سال 2018 مایکل با یک هشدار از جانب ساعت هوشمند خود مواجه شد. در این هشدار به وی اطلاع داده شده بود که ضربان قلب وی به 40 ضربه در دقیقه رسیده که این مقدار بسیار پایین‌تر از میزان نرمال و طبیعی تپش قلب است.

بخوانید
بررسی روشهای اتصال لپ تاپ به تلویزیون

گلن در این باره چنین می‌گوید: «پس از دریافت این نوتیفیکیشن با اصرار همسرم به بیمارستان مراجعه کردیم.» پس از انجام بررسی‌های اولیه، وی به سرعت برای انجام عمل پزشکی عازم اتاق عمل شد. پس از انجام عمل گلن متوجه شد که یکی از شریان‌های راست قلب او به صورت کامل و سرخرگ مرکزی وی به میزان 80 درصد مسدود شده بودند. این درحالی است که وی در ظاهر هیچگونه احساس ناراحتی از این بابت نداشت. گلن درباره این اتفاق می‌گوید: «پزشکان به من اطلاع دادند که بدون این عمل جراحی شانس زنده ماندن من تنها 50 درصد بود. من فقط یک مرد شکمو بودم که برای خوردن پیتزاهای بیشتر اقدام به خرید ساعت هوشمند کرده بودم. اما این ساعت به طرز معجزه‌آسایی زندگی من را نجات داد.»

پرونده سوم: کریستینا لینگ (Christina Ling)

یک ساعت اپل واچ در ماه دسامبر 2018 جان یک کاربر دیگر به نام کریستینا لینگ 45 ساله و ساکن نیوجرسی را نیز نجات داده است. وی تجربه خود از آن روز را اینگونه بیان می‌کند: «اپل واچ من هشدار داد که ضربان قلب من به عدد 150 ضربه در دقیقه رسیده است. این در حالی است که من هیچگونه فعالیت بدنی نداشته و از حدود 10 دقیقه پیش در جای خود نشسته بودم.» وی پس از مراجعه به بیمارستان دریافت که دچار عارضه تامپوناد قلبی است. در این حالت مایعی به صورت غیرطبیعی اطراف قلب را احاطه می‌کند.

لینگ در این‌باره می‌گوید: «آزمایشات پزشکی نشان می‌داد که قلب من در حال خفه شدن است. اما من تنها فکر می‌کردم که علائم بیماری من مربوط به یک آنفولانزای ساده باشد. دیوانه‌کننده است! من به هیچ وجه ساعت خود را برای ارسال هیچ هشدار سلامتی تنظیم نکرده بودم. اما این هشدار به موقع زندگی دوباره‌ای به من بخشید.»

پرونده چهارم: گاستون داکینو (Gaston D’Aquino)

گاستون 76 ساله و اهل هنگ کنگ است. وی پس از دریافت یک هشدار از طرف اپل واچ سری 4 خود، با وجود این که هیچگونه احساس ناراحتی و بیماری در خود نمی‌کرد، راهی بیمارستان شد. نتایج به دست آمده از آزمایشات پزشکی به شدت باعث تعجب و حیرت وی شده و به نحوی سبک زندگی او را برای همیشه تغییر داد.

گاستون روز اول آپریل در حال جشن گرفتن عید پاک در کنار خانواده خویش بود که از جانب اپل واچ خود هشداری مبنی بر نیاز به مراجعه به پزشک دریافت کرد. وی بدون کوچک‌ترین تعللی خود را به نزدیک‌ترین بیمارستان محل رساند. داکینو درباره آن روز چنین می‌گوید: «من پیش از این در مورد موارد مشابهی از هشدارهای دریافت شده توسط ساعت‌های هوشمند اطلاع داشتم. از همین جهت به خوبی می‌دانستم که این یک مسئله جدی است.» وی بلافاصله پس از مشاهده هشدار برای مراجعه به بیمارستان اقدام کرد. «در آن لحظه مراجعه به بیمارستان مهم‌ترین مسئله برای من بود. هشداری که از جانب اپل واچ خود دریافت کردم نه یک توصیه، بلکه یک پیام قوی و فوری بود. این هشدار به من اعلام می‌کرد که ضربان قلبم بیش از حد مجاز افزایش یافته است.»

«هنگامی که به بیمارستان رسیدم، به پزشکان گفتم که دلیل دقیقی برای مراجعه به آنجا ندارم. اما ساعت هوشمند من از افزایش ضربان قلبم خبر می‌دهد. پزشک از من پرسید که آیا خودم چیزی احساس می‌کنم؟ و من در پاسخ گفتم که نه، احساس بیماری ندارم و همه چیز به نظر رو به راه می‌رسد.» پس از این گفت‌و‌گو به وسیله دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) ضربان قلب وی ثبت شد. نتایج این آزمایش خبر از یک بیماری می‌داد و از همین‌رو وی بلافاصله به یک متخصص قلب مراجعه کرد.

بخوانید
تفاوت ساعت هوشمند اپل و سامسونگ را بدانید!!

داکینو می‌گوید: «من هشدار دریافتی از ساعت هوشمندم را به پزشکان نمایش دادم. آن‌ها پس از مشاهده این هشدار از میزان دقت این ساعت حیرت‌زده شدند.» پس از انجام آزمایشات تکمیلی در سه روز آتی، نتایج به دست آمده نشان می‌داد که از سه شریان خونی اصلی وی دو مورد کاملا مسدود شده و سومی به میزان 90 درصد بسته شده است.

پیش از دریافت این نوتیفیکیشن، داکینو به هیچ وجه تصور نمی‌کرد که قلب وی همچون یک بمب ساعتی است که هر لحظه امکان از کار افتادن را دارد. او یک مرد 76 ساله است، اما در ظاهر توانایی‌های یک شخص 20 سال جوان‌تر از سن خود را دارد. با این حال وی اعتراف می‌کند که اوضاع داخلی بدنش چندان هم رو به راه نیست. به گفته خود وی داکینو از هر بیماری عمومی ذره‌ای در وجود خود دارد! وی در زندگی روزانه خود با اندکی دیابت، کلسترول و فشار خون بالا دست و پنجه نرم می‌کند. با این حال بدون وجود این هشدار به هیچ وجه از وخامت اوضاع حال خود آگاهی نمی‌یافت. همانند پرونده‌های بررسی شده دیگر، در این مورد خرید ساعت هوشمند اپل واچ 4 باعث نجات جان یک کاربر شده بود.

ساعت های هوشمند چه مکانیزم‌هایی را برای مراقبت از سلامتی شما در نظر گرفته‌اند؟

همانطور که در مثال‌های بالا مشاهده کردید، ساعتهای هوشمند همچون اپل واچ، فیت‌بیت، ساعت‌های هوشمند سامسونگ و دیگر ردیاب‌های سلامتی که قادر به سنجش ضربان قلب کاربران هستند، بارها جان کاربران خود را از بروز وقایع وحشتناکی نجات داده‌اند. این ساعت‌ها با استفاده از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ ضربان قلب را از طریق مچ دست اندازه گرفته و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی، موضوع را به کاربر اطلاع می‌دهند.

اما همه ویژگی‌های مراقبتی ساعت‌های هوشمند به همین مورد ختم نمی‌شود. برای مثال اپل واچ سری 4 ویژگی جدیدی را نیز به قابلیت‌های پیشین خود اضافه کرده است. این ساعت در صورتی که هرگونه کاهش و یا افزایش ضربان قلب شما را ثبت کند، برای شما نوتیفیکیشین ارسال می‌کند. این نوتیفیکیشن به‌منظور اطمینان حاصل کردن از عملکرد صحیح سنسورهای ساعت است. در صورتی که برای مدتی پاسخی از جانب شما دریافت نکرده و امکان وقوع یک حادثه را پیش‌بینی کند، به صورت خودکار با مرکز درمانی تماس خواهد گرفت و یک پیام از پیش تعیین شده مبنی بر احتمال یک مشکل قلبی را به مرکز احتمال خواهد داد.

با آسایش بیشتری زندگی کنید!

ساعتهای هوشمند به یک ابزار بسیار مهم برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و داخلی تبدیل شده‌اند. در کنار این ساعت‌ها، برخی از لوازم جانبی ساعت هوشمند نیز قدرت بیشتری به این مسئله بخشیده‌اند. برای مثال بند ساعت هوشمند کاردیا بند (KardiaBand) یک نمونه از این لوازم جانبی است. این محصول یک بند اپل واچ بوده و بر روی این سری از ساعت‌های هوشمند قابل نصب است. در نگاه اول کاردیا بند به نظر یک بند ساده و اسپرت به نظر می‌رسد که یک مربع فلزی بر روی خود دارد. اما در واقع این مربع فلزی یک کاربرد بسیار مهم دارد. کافی است تا انگشت خود را به مدت 30 ثانیه بر روی این مربع فلزی نگه دارید تا این بند ضربان قلب شما را به دقت یک دستگاه پزشکی مجهز و کامل بسنجد. تنها کافی است تا این بند را به همراه اپلیکیشن مخصوص آن بر روی اپل واچ خود نصب کنید.

کمپانی‌های نام‌آشنا توجه به مسائل پزشکی و سلامتی را به یک موضوع داغ در حوزه گوشی‌ها و گجت‌های هوشمند تبدیل کرده‌اند. با وجود این پیشرفت سریع می‌توان انتظار داشت که در آینده احتمال سکته و یا هر بیماری خاموش دیگری برای همیشه به صفر برسد.

دسته بندی تکنولوژی های پوشیدنی راهنمای خرید گجت های پوشیدنی ساعت های هوشمند مجله تکنولوژی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
مبلغ نهایی:
37,780,000 تومان
ورود به سایت