چگونگی خرید هارد مناسب برای سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ

هادی پژهاننویسنده: هادی پژهان
بازدید: 551 بازدید
چگونگی خرید هارد مناسب برای سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ

خرید هارد مناسب همواره از دغدغه های بسیاری از فعالین در زمینه دیجیتال می باشد.

هارد درایو اینترنال داخل لپتاپ، کامپیوتر شخصی، NAS و کنسول قرار داده می شود و از آن برای ذخیره سازی تمامی فایل های خود استفاده می کنید. به این ترتیب، هارد اینترنال محلی برای ذخیره سازی سیستم عامل، فیلم ها، عکس ها، ویدیوها، اسناد و تمام داده های دیگر می باشد. در اینجا می خواهیم راجع به این توضیح دهیم که در هنگام انتخاب هارد درایو به چه مواردی باید توجه کرد.

انتخاب و خرید هارد مناسب چه اصولی دارد؟

در هنگام خرید هارد درایو اینترنال، پیچیدگی های زیادی وجود دارد. البته که هیچ کسی نمی خواهد انتخاب اشتباهی داشته باشید. دقت کنید که از خودتان موارد زیر را بپرسید:

  •  می خواهید هارد اینترنال را برای کدام دستگاه استفاده کنید؟
    •    به چه نوع هارد درایوی احتیاج دارید؟
    •    چند فایل را می خواهید ذخیره کنید؟
    •    می خواهید که فایل ها را با چه سرعتی انتقال دهید؟
    •    به کدام فرمت ها، اتصالات و سایر قطعات کامپیوتر نیاز دارید؟
    •    به چه لوازم جانبی احتیاج دارید؟

معرفی انواع هارد دیسک

اما قبل از اینکه راجع به خرید هارد مناسب برای سیستم خود تصمیم بگیرید، باید بدانید که انواع هارد کدام هستند و چه قابلیت ها و امکانات و معایبی دارند.

اگر می خواهید حافظه داخلی دستگاه خود را ارتقا دهید، ۳ تا گزینه پیش رو دارید. 
•    هارد HDD مخفف Hard Disk Drive
•    هارد SSD مخفف Solid State Drive 
•    هارد SSHD مخفف Solid State Hybrid Drive

 شما می توانید این سه نوع هارد دیسک اینترنال را در هر دستگاهی متصل کنید، البته به شرطی که فرمت و اتصالات مناسبی را انتخاب کرده باشید.

هارد HDD

یک هاردHDD شامل یک سیلندر فلزی مسطح در یک قاب مستطیل شکل است. این سیلندر به طور مداوم توسط یک هد خواندن و نوشتن خوانده و تفسیر می شود، درست مثل یک گرامافون قدیمی. تمام فایل های شما روی این لایه ها ذخیره می شوند. مزیتHDD این است که هر گیگا بایت آن نسبت بهSDD ارزان تر، اما نسبت به SDD یاSSHD سریع تر نیستند.

هارد SSHD

هاردSSHD ترکیبی از HDD و SSD است. این هارد دارای یک حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش)SDD با ظرفیت ذخیره سازی محدود ۸ گیگ است. این حافظه کش، عملکرد سیستم عامل را ارتقا داده و سرعت راه اندازی و اجرا را افزایش می دهد. ذخیره سازی فایل های شخصی شما مثل عکس ها، ویدیوها و اسناد متنی بر روی HDD صورت می گیرد. با این کار، از مزایای هر دو هارد بهره مند می شوید. اگر همیشه به یک هارد درایو سریع نیاز دارید،SSHD را انتخاب کنید.

هارد SSD

هاردSSD مثل هاردHDD قسمت های متحرک ندارد. فایل ها داخل تراشه هایی ذخیره می شوند، درست مثل SD کارت های کوچک. این باعث می شود کهSSD کم سر و صداتر، کم مصرف تر، بادوام تر و خیلی سریع تر ازHDD باشد. سرعت هاردهایSSD متفاوت است. اما یکSSD تا ۱۰ بار سریع تر از یکHDD است. با این سرعت، راه اندازی کامپیوتر حدودا ۱۵ ثانیه طول می کشد.SSD به ازای هر گیگا بایت از ظرفیت حافظه نسبت بهHDD گران تر است.

بخوانید
بررسی تفاوت های جارو برقی رباتیک با جارو برقی های معمولی

 

قصد ذخیره چه حجمی از فایلها را دارید؟

قبل از خرید هارد مناسب برای سیستم، برای دانستن اینکه چه مقدار ظرفیت ذخیره سازی لازم دارید، تعیین کنید که از دستگاهی که قصد نصب هارد درایو را در آن دارید، چطور می خواهید استفاده کنید.

آیا می خواهید تمام فایل هایتان مثل عکس های تعطیلات، فایل های بازی، فیلم های HD، و اسناد متنی خود را روی یک دیسک ذخیره کنید؟ یا اینکه یک گیمر حرفه ای، یک طرفدار فیلم پرکار یا یک حرفه ای خلاق هستید؟

لوازم و دستگاه های مختلف، عملکردهای بیشتر و امکانات گرافیکی قوی تری را ایجاب می کنند. به اجرا یا ادیت فیلم های HD و K4 فکر کنید، بازی گیم هایی با رزولوشن بالا، یا اسناد دارای تصاویر بسیار.

بنابراین، در هنگام تعیین میزان فضای حافظه، این موضوع را در نظر داشته باشید که در طول زمان، فایل ها به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر و بیشتری احتیاج پیدا خواهند کرد. 

به علاوه، سیستم عامل نیز قسمتی از فضای حافظه را اشغال می کند. به همان نسبت که استفاده شما از کامپیوترتان طولانی تر می شود، میزان اشغال فضای حافظه توسط سیستم عامل هم بیشتر می شود. زیرا برنامه ها تمام انواع تغییرات و ضمائم را در فایل های سیستم ایجاد می کنند.

خب حالا که کمی در مورد راه و روش صحیح خرید هارد مناسب بهتر می دانید، می توانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید هارد اقدام کنید.

خرید هارد دیسک اینترنال - هارد لپ تاپ - هارد کامپیوتر

دسته بندی راهنمای خرید راهنمای خرید لوازم جانبی کامپیوتر
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
1 × 33,000,000 تومان
مبلغ نهایی:
47,500,000 تومان
ورود به سایت