نکات مهم قبل از خرید دستگاه ویدئو پروژکتور

هادی پژهاننویسنده: هادی پژهان
بازدید: 527 بازدید
نکات مهم قبل از خرید دستگاه ویدئو پروژکتور

در دنیای امروز کمتر نهادی را میتوان پیدا کرد که حداقل یک اتاق مجهز به ویدئو پروژکتور نداشته باشد. امروزه در هر نوع پرزنتی اعم از آموزش، فروش، جلسات مدیران و … نیاز به سیستم های به روز جهت ارائه بهتر مطلب احساس می شود، البته دایره وسیع استفاده از پروژکتور در دنیای مدرن امروز به منازل و اماکن تفریحی هم رسیده است.

چگونه یک ویدئو دیتا پروژکتور، متناسب با نیاز خود تهیه کنیم؟

برای انتخاب و خرید یک ویدئو پروژکتور باید مواردی را مد نظر داشته باشیم، در زیر به برخی از آنها اشاره می نماییم:

شدت روشنایی:

شدت روشنایی ویدئو پروژکتور مهم ترین مشخصه در انتخاب این محصول می باشد. در وهله ی اول باید مشخص شود که نیاز کاربر برای چه نوع مصرفی می باشد: کلاسی ( آموزشی)، اتاق جلسات، سالن همایش، آمفی تئاتر و یا سینمای خانگی
معمولا ویدئو پروژکتورهای با شدت روشنایی 3000 تا 4000 برای مصارف کلاسی و اتاق جلسات کوچک، 4000 تا 5000 جهت سالنهای متوسط و 5000 به بالا برای فضاهای سالنی و آمفی تئاتر پیشنهاد می گردد.

رزولوشن (قدرت تفکیک):

قدرت تفکیک تصویر یا رزولوشن بعد از شدت روشنایی اهمیت زیادی در ایجاد یک تصویر خوب دارد. رزولوشن واقعی معمول در ویدئو پروژکتورها XGA می باشد که برای مصارف آموزشی، اداری و سالنی تا حد زیادی جوابگو می باشد. با توجه به بالا رفتن انتظار کاربرها برای داشتن کیفیت بالا، تولید این محصول با رزولوشنهای بالاتر جای خود را بین تولیدات کمپانی پاناسونیک باز کرده است. در حال حاضر مدلهای متنوع با رزولوشن های WXGA و فول اچ دی برای مصارف مختلف ارائه می گردد.

در مصارف سینمای خانگی تمامی ویدئو پروژکتورها قابل استفاده می باشد، گر چه مدلهایی که رزولوشن WXGA، FullHD، WUXGA و 4K را داشته باشند (به جهت ارائه تصویر با کیفیت تر برای دیدن فیلمها و مسابقات ورزشی)در الویت بالاتری قرار دارند.

خرید دستگاه ویدئو پروژکتور

کنتراست:

مشخصه کنتراست نشاندهنده ی شفافیت تصویر می باشد و هر چه نسبت آن به عدد یک بیشتر باشد تصویر بهتری خواهیم داشت. کمپانی پاناسونیک در آخرین مدلهای خود حداقل کنتراست ویدئو پروژکتورها را به 16000:1 افزایش داده، که باعث هرچه بهتر شدن کیفیت آنها گردیده است. در مصارف سینمای خانگی (برعکس مصارف اداری و سالنی) این مشخصه به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. در این مدلها کنتراست گاه تا 100000:1 هم افزایش پیدا می کند و باعث دیدن تصاویر با بهترین کیفیت ممکن می شود.

بخوانید
نقد و بررسی گوشی موبایل نوکیا 7.2

ورودی و خروجی ها:

امروزه کاربرها نمایشگرهایی را ترجیح می دهند که بتوانند هم زمان ورودیهای مختلف را به آنها متصل نمایند. ویدئو پروژکتورهای پاناسونیک با دارا بودن پورتهای متنوع این مهم را فراهم کرده اند. ورودیهای VGA(RGB)، HDMI،USB(Type A)، USB(Display)، AV و ….. این امکان را به کاربر میدهند تا با اتصال چند سیستم به دیتا پروژکتور خود و با سوییچ روی ورودیها به راحتی به تصاویر مختلف دسترسی داشته باشد.

هزینه های اضافی هنگام خرید پروژکتور

هزینه های اضافی نیز برای یک پروژکتور وجود دارند که باید در نظر داشته باشید مانند؛

سیستم صوتی

از آنجایی که پروژکتور مانند تلویزیون نیست، شما باید هم گیرنده و هم اسپیکر خریداری نمایید. البته اگر در حال حاضر سیستم خوبی دارید که با تلویزیون خود استفاده می کنید برای پروژکتور هم کاربردی است.

صفحه نمایش

شما همچنین باید هزینه ی صفحه نمایش را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر بر روی یک ویدئو پروژکتور با کیفیت سرمایه گذاری می کنید پس باید کیفیت صفحه نمایش را هم در نظر داشته باشید. به طور کلی بسته به اینکه چقدر می خواهید هزینه کنید و هدف شما از خرید ویدئو پروژکتور چیست می توانید از چند صد دلار تا چند هزار دلار هزینه کنید. یک پروژکتور  1080pیا رزولوشن بالاتر باید با یک صفحه نمایش HD به منظور یک وضوح بهینه هماهنگ شوند.

کابل

در کنار سیستم صوتی و صفحه نمایش، شما برای اتصال دیتا پروژکتور به گیرنده به کابل نیاز دارید. برای اینکه تمام پولی که بابت ویدئو پروژکتور، صفحه نمایش و سیستم صوتی هزینه کردید هدر نرود باید از کابلی مناسب بهره گیرید.
برخی از پروژکتورها هستند که از انتقال ویدئوی بی سیم پشتیبانی می نمایند، همچنین برخی دیگر نیز مانند ویدئو پروژکتور های مکسل با استفاده از لوازم جانبی اضافی هماهنگ می شوند.

بخوانید
نکات طلایی در خرید تجهیزات صدابرداری و آهنگسازی

تعویض لامپ

در بیشتر موارد شما باید هزینه ی تعویض لامپ ویدئو پروژکتور را به مرور زمان در نظر بگیرید. به طور معمول عمر این لامپ ها چندین هزار ساعت است، قبل از این که از میزان روشنایی خروجی پروژکتور کاسته شود، اینکه چند بار از پروژکتور خود استفاده می نمایید تعیین خواهد نمود که چه زمانی باید لامپ را تعویض نمایید. در اکثر موارد، هزینه ی لامپ تا چند صد دلار می باشد. پروژکتورهایی که LED جدیدتر دارد دارای لامپ های خاصی می باشند که عمر بسیار طولانی تری نسبت به ویدئو پروژکتور های معمولی دارند.

سر و صدای فن

تا زمانی که برای یک ویدئو پروژکتور خوب سرمایه گذاری نمایید این مورد زیاد نمی تواند مهم باشد. پروژکتورها به فن هایی نیاز دارند که بتوانند به خوبی با گرمای حاصل از لامپ مقابله نمایند. با یک ویدئو پروژکتور ارزان و کوچک شما ممکن است شاهد سر و صدای فن باشید. برای مثال پروژکتورهای LED که فن های بی سر و صداتری دارند گرمای کمتری نیز تولید می کنند و در کل شما می توانید این وضعیت را به راحتی اصلاح نمایید. اگر بخواهید پول کمتری پس انداز کنید و نمی توانید برای یک پروژکتور با فنی با کمترین سر و صدا هزینه نمایید، در مورد محلی که می خواهید ویدئو پروژکتور را نصب کنید فکر کنید.

با افزایش محبوبیت پروژکتور ها، آنها به طور مداوم بهبود یافته و امکانات بیشتری را برای مشتریان عرضه می کنند. البته برخی از ملاحظات وجود دارند که باید به آن ها توجه نمود اما زمانی که شما “تصویری بزرگ” را در نظر می گیرد، متوجه خواهید شد که واقعا هیچ محصولی واقعا توانایی رقابت با یک ویدئو پروژکتور با کیفیت و چشمگیر را ندارد.

دسته بندی تکنولوژی های صدا و تصویر راهنمای خرید راهنمای خرید تجهیزات فیلمبرداری مجله تکنولوژی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
مبلغ نهایی:
109,700,000 تومان
ورود به سایت