کاهش مصرف باتری لپ تاپ با استفاده از 17 راهکار ساده

هادی پژهاننویسنده: هادی پژهان
بازدید: 855 بازدید
کاهش مصرف باتری لپ تاپ با استفاده از 17 راهکار ساده

وقتی لپ تاپ نو است مدت زمان بازدهی باتری آن عالی است اما پس از مدتی استفاده، این زمان بازدهی کم می‌شود. مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری لپ تاپ بستگی به نوع باتری و برند و مدل لپ تاپ و توان مصرفی آن دارد.

لپ تاپ های جدید تا ۱۲ ساعت هم شارژ نگه می‌دارند اما اگر بخواهید دقیق بدانید که لپ تاپ چقدر باید شارژ نگه دارد به مشخصات لپ تاپ خود مراجعه کنید. در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی دلفینیا مگ می‌پردازیم به اینکه چگونه باتری لپ تاپ را سالم نگه داریم و چه راه هایی برای کاهش مصرف باتری لپ تاپ وجود دارد.

پس با ما همراه باشید.

خرید انواع لپ تاپ

راهکارهای کاهش مصرف باتری لپ تاپ

۱- اگر کامپیوترتان در طول روز مدتی بدون استفاده است، آن را به گونه ای تنظیم کنید که پس از مدت معینی وارد وضعیت استند بای یا هایبرنت شود. با استفاده از حالت Sleep و Hibernate می‌توانید لپ تاپ را طوری تنظیم کنید که پس از مدت زمان مشخصی کار نکردن با آن به صورت اتوماتیک صفحه نمایش و هارد دیسک خاموش شوند اما نیاز به بوت مجدد نیست.

در حالت Sleep که در نسخه‌های قبلی ویندوز به استندبای معروف بود، برق همه اجزا به غیر از رم قطع می‌شود ولی برنامه‌ها و فایل‌های باز را باز نگه می‌دارد. در نتیجه  مصرف برق بسیار کم می‌شود اما برق مصرفی در حالت خواب از Hibernate و Shut down بیشتر است. اگر چه قرار دادن لپ تاپ در حالت استند بای باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود و خیلی سریع به حالت آماده به کار بر می‌گردد، اما به هیچ وجه کارایی آن به اندازه صرفه جویی انرژی در حالت هایبرنت نیست. کارکردن مجدد با لپ‌تاپ در حالت Sleep راحت‌تر است: سرعت شروع به کار با لپ‌تاپ ۱۰ برابر سریع‎تر از زمانی است که لپ‌تاپ را مجدد روشن می‌کنید. قبل از قرار دادن لپ تاپ در حالت خواب، برنامه‌ها و فایل‌هایتان را ذخیره کنید.

هایبرنت به جای استند بای برق کمتری مصرف می‌کند و در حد حالت خاموش است، اطلاعات رم، در هارد درایو ذخیره می‌شوند و وقتی سیستم را راه‌اندازی می‌کنید همه اطلاعات دوباره بارگذاری می‌شود. هایبرنت کردن سیستم در عین حال که باعث حفظ دوره کاری تان می‌شود، ابزارهای تان را کاملاً خاموش می‌کند تا استفاده انرژی نداشته باشند. وقتی سیستم را روی حالت خواب می‌گذارید، پس از مدتی به صورت خودکار به حالا هایبرنت می‌رود.

چگونه کامپیوتر را در حالت استندبای قرار دهیم؟ منوی استارت را باز کنید، روی دکمه پاور بروید. در این حالت سه گزینه Sleep و Hibernate و Shut Down را می‌بینید.

2- یکی از بهترین راه های کاهش مصرف باتری لپ تاپ کم کردن نور صفحه نمایش می باشد. اغلب لپ‌تاپ ها دارای قابلیت کم کردن نور صفحه نمایش هستند. برخی هم حتی دارای قابلیت بهبود کارکرد سی پی یو و سیستم خنک کننده هستند. پس میزان مصرف انرژی آنها را تا حداقل ممکن کاهش دهید، تا بالاترین میزان عمر باتری را داشته باشید.

بخوانید
آموزش بازیابی سریع اطلاعات کامپیوتر با EaseUS Data Recovery

۳- از برنامه مدیریت انرژی لپ‌تاپ استفاده کنید. با این برنامه سرعت پردازنده متناسب با کاری که با لپ‌تاپ انجام می‌دهید تنظیم می‌شود و برق کمتری مصرف می‌شود.

۴- میزان انجام کارهای گرافیکی را کاهش دهید. شما می‌توانید این کار را با تغییر رزولوشن صفحه نمایش و خاموش کردن قابلیت های تفننی گرافیک انجام دهید. امروزه کارت های گرافیک هم اندازه و یا حتی بیشتر از هارد دیسک مصرف انرژی دارد.

۵- نرم افزارهایی را که در پس زمینه سیستم عامل‌تان اجرا می‌شوند خاموش کنید. همه این برنامه‌ها بر میزان کار پردازنده می‌افزایند و به سرعت شارژ باتری‌تان را کم می‌کنند. همچنین برنامه های غیر ضروری را که در نوار ابزار پایین دسکتاپ در حال اجرا هستند ببندید. برای این کار، به منوی Start بروید و گزینه Run را انتخاب کنید. در پنجره باز شده کلمه msconfig را تایپ کنید و اینتر را بزنید. حال تب Startup را انتخاب کنید. در اینجا تیک کنار برنامه‌هایی را که به لود شدن دائم آنها نیازی ندارید بردارید. مثلاً برنامه آنتی ویروس شما باید دائماً در حافظه لود شود، اما مثلاً برنامه Quick Time نیازی به باز بودن دائم ندارد.

خرید باتری لپ تاپ

۶- یکی دیگر از بهترین راه های کاهش مصرف باتری لپ تاپ دیفراگ منظم هارد می باشد. هارد شما کارش را هر چه سریعتر انجام دهد، تقاضای کار کمتری برای هارد و باتری‌تان ارسال خواهد شد. با انجام مرتب سازی (Defregment) منظم هارد دیسک لپ تاپ‌تان کارایی آن را تا حد ممکن افزایش دهید. مرتب سازی هارد باعث می‌شود هرگاه درخواستی برای استفاده از هارد فرستاده می‌شود، کار با سرعت بالاتری انجام شود و مصرف برق هارد کم می‌شود؛ در نتیجه باتری مدت زمان بیشتری شارژ می‌ماند.

۷- ابزارهای خارجی غیرضروری را به لپ تاپ وصل نکنید. ابزارهای USB (موس، کول پد و …) باتری لپ‌تاپ‌تان را خالی می‌کنند. هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید، خاموش‌شان کنید. شارژ دیگر وسایل از طریق لپ تاپ مانند (IPod) هنگامی که لپ‌تاپ از باتری استفاده می‌کند، سریع شارژ را خالی می‌کنند.

۸- اگر نیازی به کارت شبکه بیسیم و بلوتوث‌تان ندارید آنها را هم خاموش کنید. زیرا هنگام روشن بودن به صورت خودکار، دائم برای یافتن شبکه جستجو می‌کنند و این کار میزان بسیار زیادی انرژی باتری را مصرف می‌کند.

۹- رم سیستم‌تان را افزایش دهید. این کار به شما اجازه می دهد تا به جای اینکه سیستم مرتب از هارد استفاده کند، پردازش هایتان را بیشتر با رم انجام دهد. توجه داشته باشید که افزودن رم باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود، اما برق مصرفی آن نسبت به هارد کمتر است.

بخوانید
قوانین کلیدی در طراحی وبسایت

۱۰- ابزارهای سی دی / دی وی دی را خاموش کنید. میزان مصرف انرژی سی دی/ دی وی دی درایو ها از هارد هم بیشتر است. حتی وجود سی دی در درایو باعث مصرف بیشتر می‌شود، حتی اگر از آن استفاده هم نشود. تا جایی که ممکن است سعی کنید که به جای درایو نوری از برنامه‌های درایو مجازی مانند Alcohol 120% استفاده کنید.

۱۱- از باتری‌تان مراقبت کنید. باتری را به کار وادارید. باتری شارژ شده را برای مدت طولانی بلا استفاده نگذارید. هر بار که باتری را شارژ می کنید، آن را حداکثر طی یک تا دو هفته استفاده کنید. همچنین، شارژ باتری های Li-On را هیچگاه کاملاً خالی نکنید. در صورتی که از باتری های نیکل کادمیوم استفاده می‌کنید، اجازه دهید که کاملاً خالی شوند و سپس آنها را شارژ کنید. باتری های جدید NiMH نیازی به این کار ندارند و باتری های Lithium-ion از آن هم بهترند.

۱۲- عملکرد ذخیره خودکار را خاموش کنید. قابلیت ذخیره خودکار مایکروسافت ورد و اکسل بسیار به درد بخورند، اما برای انجام منظم این کار هارد باید بیشتر کار کند و مصرف انرژی آن بالا می‌رود. البته اگر آن را خاموش کنید، بهتر است که هنگامی که باتری ضعیف است این قابلیت را دوباره روشن کنید تا قبل از اینکه سیستم تان بیهوش شود کارهایان ذخیره شوند. درخصوص استفاده از این نکته دقت بیشتری به خرج دهید تا اطلاعات‌تان را از دست ندهید.

۱۳- از چند برنامه به شکل همزمان استفاده نکنید. هنگامی که از باتری استفاده می کنید، هر بار فقط یک کار را انجام دهید و سپس سراغ کار بعدی بروید. هنگامی که بر روی یک صفحه گسترده کار می کنید، برنامه ایمیل تان هم در حال کار است؛ همزمان به موسیقی هم گوش می‌دهید. ذهن تان را بر روی یک کار متمرکز کنید. اگر این کار را نکنید، قبل از اینکه هیچ کاری به پایان برسد باتری‌تان خالی شده است.

۱۴- زمان کار با باتری لپ‌تاپ، بهتر است کارهای ساده را از لپ‌تاپ‌تان بخواهید. فعالیت هایی مانند چک کردن ایمیل و پردازش متن بسیار کمتر از بازی ها و پخش دی وی دی مصرف انرژی دارند. اگر در هنگام مسافرت تنها یک باتری شارژ شده دارید، در مورد نحوه کارتان عاقلانه‌تر فکر کنید.

۱۵- لپ تاپ قدیمی‌تان را با مدل‌های جدیدتر و کاراتر جایگزین کنید. تولیدکننده‌ها از باتری های یک روز کامل صحبت می‌کنند.

۱۷- همیشه هنگام مسافرت حداقل دو باتری شارژ شده را به همراه داشته باشید.

دسته بندی مجله کامپیوتر
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
1 × 13,500,000 تومان
1 × 13,200,000 تومان
مبلغ نهایی:
26,700,000 تومان
ورود به سایت