راهنمای خرید تلسکوپ برای مشاهده آسمان

هادی پژهاننویسنده: هادی پژهان
بازدید: 693 بازدید
راهنمای خرید تلسکوپ برای مشاهده آسمان

هدف مقاله امروز مجله اینترنتی دلفینیا توضیح برخی نکات ضروری است که باید در هنگام خرید تلسکوپ مد نظر داشته باشید و در نهایت این شمایید که باید تصمیم بگیرید چه تلسکوپی مناسب فعالیت‌هایتان است. مقاله راهنمای خرید تلسکوپ به شما کمک می کند تا بر اساس بودجه ای که دارید بهترین تلسکوپ را با امکانات مناسب خودتان تهیه کنید.

بهترین تلسکوپ تلسکوپی است که از آن بیشترین استفاده را بکنید. باید در کنار بودجه‌ای که دارید، سوژه‌های رصدی مورد علاقه‌تان، توانایی حمل‌و‌نقل تلسکوپ و علاقه به عکاسی را نیز در نظر بگیرید. بهترین مکان برای پاسخ دادن به این سوال‌ها شرکت در یک تور رصدی مناسب است تا بتوانید در طول یک شب و زیر آسمانی تاریک تجربه‌ی رصد با انواع مختلف تلسکوپ‌ها را کسب کنید و بتوانید در انتخاب تلسکوپ آینده‌تان بهتر تصمیم بگیرید.

رصد آسمان از فعالیت‌های بسیار لذت‌بخشی است که می‌تواند به عنوان یک سرگرمی جذاب مدت‌ها شما را مشغول کند. برای شروع این فعالیت نیازی به ابزار خاصی ندارید و با چشمان غیرمسلح هم می‌توانید نظاره‌گر زیبایی‌های آسمان شب باشید. کمی اطلاعات پایه و آگاهی از اخبار و رویدادهای رصدی که این روزها به آسانی از طریق اینترنت می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت و ابزاری ساده به نام گردونه‌ی آسمان می‌تواند به شما در آغاز این راه کمک کنند.

اما بدون شک استفاده از ابزار رصدی مناسب، نماهایی را برای‌تان آشکار خواهد کرد که هیچ‌گاه نمی‌توانید با چشم غیرمسلح شبیه به آن را ببینید. منظره‌ی گودال‌های پرتعداد ماه یا حلقه‌های زیبا و فریبنده‌ی زحل از درون تلسکوپ چیزی نیست که بتوان به راحتی وصفش کرد. تلسکوپ ابزاری است که به کمک آن می‌توانید به اعماق کیهان و گذشته‌ی عالم سفر کنید و از وسعت گیتی پهناور شگفت‌زده شوید.

بخوانید
راهنمای خرید شارژر بی سیم ارزان و با کیفیت

خرید انواع تلسکوپ


انواع تلسکوپ

قبل از اینکه به عنوان راهنمای خرید تلسکوپ نکاتی را خدمت شما ارائه کنیم لازم است انواع تلسکوپ را بشناسیم.

تلسکوپ‌های شکستی یا گالیله‌ای

عامل اصلی جمع‌آوری نور در تلسکوپ‌های شکستی عدسی محدب است که به آن عدسی شیئی می‌گویند. پس از گذر پرتور نور از عدسی شیئی و کانونی شدن، یک عدسی دیگر به نام چشمی تصویر نهایی را تشکیل می‌دهد. تلسکوپی که گالیله از آن استفاده کرد از این نوع بود. ساخت تلسکوپ‌های شکستی باکیفیت در اندازه‌های بزرگ‌تر از ۶  اینچ سخت و هزینه‌بر است. بنابراین این تلسکوپ‌ها اغلب در اندازه‌های کوچک ساخته می‌شوند.

تلسکوپ‌های بازتابی یا نیوتنی

در تلسکوپ‌های بازتابی یک آینه‌ی مقعر وظیفه‌ی جمع‌آوری نور را برعهده دارد. نور پس از رسیدن به آینه و کانونی شدن به یک آینه‌ی تخت می‌رسد که نور را به سمت بالا هدایت می‌کند تا در نهایت عدسی چشمی تصویر نهایی را تشکیل دهد. نیوتن برای اولین بار این ترکیب اپتیکی را ابداع کرد. ساخت تلسکوپ‌های نیوتنی باکیفیت و با قطر دهانه‌ی زیاد هزینه‌ی کمتری نسبت به تلسکوپ‌های شکستی دارد.

تلسکوپ‌های ترکیبی

همان‌طور که از نام این دسته از تلسکوپ‌ها معلوم است، در ساختار اپتیکی این تلسکوپ‌ها از عدسی و آینه به‌طور هم‌زمان استفاده می‌شود. البته وظیفه‌ی اصلی جمع‌آوری نور مانند تلسکوپ‌های نیوتنی کماکان با آینه‌ی مقعر است، ولی قبل از رسیدن نور به آینه، یک عدسی در جلو دهانه‌ی تلسکوپ با تغییراتی که در پرتو نور ایجاد می‌کند باعث کاهش خطاهای اپتیکی تلسکوپ می‌شود.

بخوانید
بهترین و مناسب ترین تبلت برای کودکان کدام است؟

چگونه تلسکوپ مد نظر خود را انتخاب نماییم؟

تلسکوپ‌ها انواع و اندازه‌های مختلفی دارند و این شما هستید که باید انتخاب کنید چه نوع تلسکوپی مناسب فعالیت شماست. اگر بخواهیم پاسخ سوال «چه تلسکوپی بخرم؟» را در یک جمله بدهیم باید گفت تلسکوپی که از آن بیشترین استفاده را خواهید کرد. مقاله راهنمای خرید تلسکوپ به شما می گوید که از کدام نوع تلسکوپ بیشترین استفاده را خواهید برد.

اگر قصد دارید از بالکن یا پشت‌ بام منزل‌تان در شهر هر ازچندگاهی به نظاره‌ی اجرام پرنور آسمان شب بنشینید یک تلسکوپ کوچک شکستی روی سه‌پایه سمتی ارتفاعی و یا تلسکوپی رومیزی بهترین کارکرد را برایتان خواهند داشت. برخی از این تلسکوپ‌ها قابلیت جستجوی خودکار را نیز دارند و رصد آسمان را برای شما به فعالیتی آسان و بی دردسر تبدیل می‌کنند.

اگر جزو دسته‌ی رصدگران جدی اعماق آسمان هستید یک تلسکوپ نیوتنی با قطر دهانه‌ی زیاد (۶ اینچ و بزرگ‌تر)  انتخاب مناسبی برای شماست. اگر قصد عکاسی از اجرام اعماق آسمان را ندارید انتخاب استقرار دابسونی برای تلسکوپ‌هایی در این اندازه می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

اگر قصد رصد سیارات و ماه را ندارید دوربین‌های دوچشمی نیز انتخاب مناسبی برای رصد اجرام آسمان شب هستند که قیمت پایین‌تری دارند و استفاده و حمل و نقل آن‌ها نیز نسبت به تلسکوپ‌ها راحت‌تر است.

ابزارهای رصدی می‌توانند مناظر خیره‌کننده‌ای پیش روی چشمان‌‌تان قرار دهند اما آسمان شب زیبایی‌های فراوانی دارد که برای دیدن و لذت بردن از بسیاری از آن‌ها نیاز به هیچ ابزاری ندارید. فقط کافی است هر از چندگاهی به آسمان بالای سر نگاه کنید و شگفت‌زده شوید.

دسته بندی دسته‌بندی نشده راهنمای خرید راهنمای خرید تلسکوپ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
1 × 17,700,000 تومان
1 × 13,500,000 تومان
مبلغ نهایی:
31,200,000 تومان
ورود به سایت